Δίχως τέλος το «ράλι» ακρίβειας στα καύσιμα-Τι ζητούν οι φορείς της Κρήτης

neakriti.gr  21 May, 2022 ΑΡΘΡΑ
Δίχως τέλος το «ράλι» ακρίβειας στα καύσιμα-Τι ζητούν οι φορείς της Κρήτης

Δραστικά μέτρα ζητούν οι εκπρόσωποι φορέων και επαγγελματικών κλάδων για την ανάσχεση της υπέρμετρης αύξησης στα καύσιμα. Η «ΝΚ» ζήτησε από εκπροσώπους επαγγελματικών και παραγωγικών φορέων τη θέση τους πώς μπορεί να ανασχεθεί το «ράλι» ακρίβειας στα καύσιμα. Κι εκείνοι απάντησαν ότι τα μέτρα που πρέπει να εφαρμοστούν είναι μείωση του φόρου κατανάλωσης και του ΦΠΑ, πλαφόν στην τιμή της αύξησης των καυσίμων, συστηματικοί έλεγχοι και επιδότηση στους ιδιοκτήτες επαγγελματικών οχημάτων (τουριστικών λεωφορείων, ταξί και φορτηγών).

Καθιστώντας σαφές πως η αύξηση της τιμής των καυσίμων δεν οφείλεται σε κάποια ελληνική παθογένεια, οι εκπρόσωποι μίλησαν και για τα κυβερνητικά μέτρα που δίνουν ένα μικρό χρηματικό ποσό για τη βενζίνη, τα οποία χαρακτηρίστηκαν από τους ίδιους ως ελλιπή και ανεπαρκή.

Η αύξηση της τιμής των καυσίμων αποτελεί μια μόνιμη πληγή που, αντί να κλείνει και να περιορίζεται, μεγαλώνει όλο και περισσότερο. Η αύξηση της τιμής είναι τόσο μεγάλη, που πλέον οι προϋπολογισμοί των ελληνικών και κρητικών νοικοκυριών έχουν «τσεκουρωθεί» δραματικά. Στο πλαίσιο αυτό, η «ΝΚ» απευθύνθηκε σε ανθρώπους της αγοράς και της κοινωνίας, οι οποίοι προσπάθησαν να απαντήσουν τι πρέπει να κάνει η Πολιτεία για τη μείωση της τιμής των καυσίμων.

Με τρόπο ρητό και κατηγορηματικό, ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Ηρακλείου Λυκούργος Σαμόλης κάνει σαφές πως η αύξηση της τιμή των καυσίμων είναι ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο πρόβλημα, το οποίο θα αντιμετωπιστεί με μείωση του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης έστω για ένα μικρό χρονικό διάστημα, για να επιτευχθεί αποσυμπίεση.

Αποσυμπίεση

«Πρέπει να μειωθεί ο ΦΠΑ και ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης έστω για ένα μικρό χρονικό διάστημα, με σκοπό να υπάρξει αποσυμπίεση. Δεν υπάρχουν γιατροσόφια για τη συγκεκριμένη κατάσταση. Οι τιμές καλπάζουν καθημερινά. Εδώ και 30 μέρες δεν υπάρχουν μειώσεις της τιμής. Υπήρξε τις τελευταίες ημέρες μια σχετική μείωση, αλλά δεν ξέρω εάν το δούμε στο διυλιστήριο. Υπάρχει, επίσης, τρομερό πρόβλημα όσον αφορά στην ισοτιμία δραχμής-δολαρίου και όλες οι αγορές καυσίμων γίνονται με δολάρια. Η αύξηση της τιμής της βενζίνης είναι πολυπαραγοντική. Δεν είναι μόνο ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας, αλλά είναι και τα εμπάργκο κ.λπ. Κανένας δεν μπορεί να κάνει τον προφήτη», τόνισε ο κ. Λυκούργος Σαμόλης.

Μεταξύ άλλων σημείωσε: «Η κυβέρνηση πρέπει να ακολουθήσει τον γενικό κανόνα των ευρωπαϊκών χώρων, όπως η Ιταλία που πουλάει σε χαμηλά επίπεδα. Η Ελλάδα πουλάει ακριβά».

Πριμοδότηση

Ο ιδιοκτήτης τριών πρατηρίων βενζίνης Σταύρος Κουμουλάς αναφέρθηκε στο γενικότερο αναβρασμό λέγοντας: «Η κυβέρνηση χρειάζεται να πάρει κάποια μέτρα. Πρέπει να βάλει ένα πλαφόν στην τιμή της αύξησης της βενζίνης. Να υποστηρίξει δημόσια πως μέχρι αυτή την τιμή μπορεί να την πριμοδοτήσει. Και να κάνει μια σχετική μείωση στον φόρο κατανάλωσης. Δεν υπάρχει κάποιο άλλο μέτρο που μπορεί να κάνει η κυβέρνηση για να φρενάρει την αύξηση της βενζίνης».

Ο κ. Κουμουλάς, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στην πολιτική της κυβέρνησης να δώσει ένα χρηματικό ποσό στους πολίτες, ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ακρίβειας της βενζίνης. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, «η πολιτική κινείται στη σωστή κατεύθυνση, αλλά είναι ελλιπή και ανεπαρκή τα μέτρα. Από τη μέρα που η κυβέρνηση ανήγγειλε το Fuel pass, η τιμή της βενζίνης έχει ανέβει κατά 0,20-0,30 ευρώ πάνω. Οπότε, τα 50-55 ευρώ εξανεμίστηκαν. Η κυβέρνηση, επίσης, δεν έχει αναγγείλει κανένα μέτρο για τους οδηγούς με σκοπό να τους ανακουφίσει».

Μόνιμο αδιέξοδο

Ιδιοκτήτες επαγγελματικών οχημάτων του νησιού, κατέστησαν σαφές πως πρέπει να υπάρξει επιδότηση από την Πολιτεία στους ιδιοκτήτες των επαγγελματικών οχημάτων και συγχρόνως γενναία μείωση του φόρου κατανάλωσης. Μόνο έτσι μπορούμε να βγούμε από το μόνιμο και διαρκές αδιέξοδο.

«Η κυβέρνηση πρέπει να λάβει ουσιαστικά μέτρα για τους επαγγελματίες. Η ενεργειακή ακρίβεια μάς έχει χτυπήσει στο πετρέλαιο. Οι τιμές έχουν ανέβει κατακόρυφα. Εμείς δυσκολευόμαστε να κλείσουμε τις συμφωνίες μας με τουριστικά γραφεία, καθώς δε γνωρίζουμε το επικείμενο κόστος που θα έχουμε με το επικείμενο δρομολόγιο που θα κάνουμε. Αυτό που η κυβέρνηση πρέπει να κάνει είναι να σταματήσει την παροχολογία των επιδομάτων και να προχωρήσει στη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, όπως κάνουν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Επίσης η Πολιτεία πρέπει να λάβει ένα μέτρο διαρκείας, παρεμβαίνοντας στην αντλία του καυσίμου», επισήμανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Κρήτης, Στράτος Μαγκουσάκης.

«Δεν μπορεί να κάνει τίποτε η κυβέρνηση στην αύξηση της τιμής των καυσίμων. Θα μπορούσε όμως σε όλο το κόστος που υπάρχει ο φόρος κατανάλωσης, να μειωθεί ο συγκεκριμένος φόρος. Στην Κύπρο, ο φόρος κατανάλωσης είναι χαμηλός. Αυτό θα μπορούσε να κάνει η κυβέρνηση. Τα 40-50 ευρώ που δίνει είναι... σταγόνα στον ωκεανό. Εγώ στον κλάδο μου θέλω 25 ευρώ το λίτρο. Εάν υπολογίσουμε μέσα τον ΕΦΚΑ και τις ασφαλιστικές εισφορές, το κέρδος είναι σχεδόν μηδαμινό. Όση αύξηση και να έχει ο τουρισμός, εμείς δεν μπορούμε να βγάλουμε. Η κυβέρνηση πρέπει να δώσει μια γενναία επιδότηση σε κάθε ιδιοκτήτη επαγγελματικού οχήματος», είπε ο πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί Ηρακλείου και γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί, Λευτέρης Πετράκης.

Τι λένε οι εργαζόμενοι

Για τη δραματική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα νοικοκυριά ένεκα της αύξησης της τιμής της βενζίνης μίλησαν εκπρόσωποι των εργαζομένων, επισημαίνοντας την ανάγκη η Πολιτεία να μειώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και ταυτόχρονα να εξυπηρετήσει το γνήσιο δημόσιο συμφέρον.

Ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, Στέλιος Βοργιάς, είπε: «Πρέπει να αυξήσει τους ελέγχους όχι μόνο στα πρατήρια, αλλά και στις εταιρείες που διοχετεύουν τα καύσιμα. Η κυβέρνηση οφείλει να μειώσει τον φόρο κατανάλωσης, και δυστυχώς έχει καθυστερήσει να λάβει μέτρα για τον πληθωρισμό. Πρέπει να παρθούν άμεσα μέτρα για τον πληθωρισμό, γιατί εάν συνεχιστεί η κατάσταση αυτή, τότε θα μιλήσουμε για μια κατάσταση άνευ προηγουμένου. Ο κρατικός έλεγχος πρέπει να είναι έντονος και συστηματικός».

«Πρέπει άμεσα να καταργηθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης. Η κυβέρνηση πρέπει να λάβει ουσιαστικές πρωτοβουλίες. Και ταυτόχρονα να δει πιο ζεστά και σοβαρά ζητήματα, όπως τη ΔΕΗ. Όσον αφορά στη ΔΕΗ, πρέπει να υπάρξει μέριμνα, καθώς είναι ανεπίτρεπτη η ρήτρα αναπροσαρμογής. Η κυβέρνηση είπε πως αναστέλλεται τον επόμενο μήνα. Εμείς ζητάμε την άμεση διαγραφή της. Πρέπει να παρθούν καίρια μέτρα υπέρ της στήριξης των εργαζομένων. Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης πρέπει να καταργηθεί. Ο μισθός εξανεμίζεται εξαιτίας της αύξησης της τιμής της ενέργειας και των καυσίμων», είπε ο αντιπρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου Νίκος Κοκολάκης.

«Έχουμε φτάσει ως εργαζόμενοι να μετρούμε το λίτρο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η αύξηση της τιμής της βενζίνης να στοιχίζει στους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών. Το επίδομα που έχει δώσει η κυβέρνηση έχει γίνει... καπνός. Υπάρχει καθημερινή αύξηση της τιμής της βενζίνης και πρέπει να λάβουν χώρα πιο δραστικά μέτρα. Τα μέτρα πρέπει να είναι ελεγκτικά. Να υπάρχει εντατικοποίηση των ελέγχων και να τιμωρείται η όποια αισχροκέρδεια. Πρέπει να μειωθεί ο φόρος κατανάλωσης των καυσίμων και να μειωθεί ο ΦΠΑ. Τα μέτρα αυτά είναι μονόδρομος εάν θέλει να εξυπηρετήσει το δημόσιο συμφέρον», είπε ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ Παραρτήματος Κρήτης, Αναστάσιος Ξενάκης.

Μειωμένη η καταναλωτική κίνηση

Κατανοώντας πως δεν υπάρχουν πολλές λύσεις, καθόσον η τιμή των καυσίμων δεν εξαρτάται από την προσφορά και τη ζήτηση της ελληνικής αγοράς, οι εκπρόσωποι βιοτεχνιών και οικονομολόγοι κάνουν σαφές πως πρέπει να μειωθεί ο φόρος κατανάλωσης. Είναι ένα μέτρο που μπορεί να το βάλει η κυβέρνηση στη «φαρέτρα» της και να το εφαρμόσει άμεσα.

«Το ζήτημα είναι κατά πόσο μπορεί να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα καύσιμα. Αυτό είναι το ζητούμενο. Υπάρχει ένα κόστος ανελαστικό. Υπάρχει μια μορφή κατανάλωσης καυσίμων που βάζει ο πολίτης για να πάει στην εργασία του και υπάρχει μια μορφή κατανάλωσης που είναι ένα ελαστικό κόστος. Αυτή η μορφή κατανάλωσης έχει περιοριστεί δραματικά, καθώς μιλάμε για την κατανάλωση βενζίνης για λόγους αναψυχής. Μειώνοντας τις πωλήσεις καυσίμων, τα έσοδα από τον φόρο κατανάλωσης διαμορφώνονται στα ίδια επίπεδα. Θεωρώ πως η μείωση στον φόρο κατανάλωσης θα μπορέσει να ενισχύσει τη ζήτηση στα επίπεδα που ήταν πριν. Η μείωση των φορολογικών εσόδων είναι μικρή. Δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα όσον αφορά στην τιμή της αύξησης των καυσίμων. Είναι ένα προϊόν που διαμορφώνεται χρηματιστηριακά και δεν μπορείς να το επηρεάσεις», είπε ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας/ΤΑΚ, Σταύρος Καρτέρης.

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων Νομού Ηρακλείου κ. Χαράλαμπος Λεκάκης διεμήνυσε: «Έχουμε ζητήσει με πολλές επιστολές προς την κυβέρνηση τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και του ΦΠΑ. Σε αντίθετη περίπτωση, η τιμή των καυσίμων δε θα κατέβει, με αποτέλεσμα να έχουμε τη συνεχόμενη αύξηση. Μέτρα που είδαμε το προηγούμενο διάστημα από τα κυβερνητικά χείλη είναι ελλιπή. Ο λόγος οφείλεται στο εξής γεγονός: ο πολίτης παίρνει την επιδότηση τη μια μέρα και την άλλη μέρα υπάρχει αύξηση της τιμής του καυσίμου».

Ο ίδιος έκανε σαφές πως η αύξηση της τιμής της βενζίνης είναι ένα πρόβλημα για τον κλάδο του. «Οι περισσότεροι επαγγελματίες που εκπροσωπεί η Ομοσπονδία μας απασχολούνται σε κλάδους που αφορούν τις μεταφορές, τις μετακινήσεις κ.λπ. Υπάρχουν επαγγελματίες στον κλάδο μας που η εργασία τους γίνεται αποκλειστικά με βενζίνη. Η αύξηση της τιμής της βενζίνης είναι ένα εμπόδιο γι’ αυτούς», τόνισε.

«Πρέπει να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, αντισταθμίζοντάς τον με άλλα έσοδα. Πρέπει να γίνουν παντού εξονυχιστικοί έλεγχοι, σε όλα τα στάδια της παραγωγής και διάθεσης των καυσίμων. Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης αγγίζει το 60-65% της τιμής των καυσίμων. Μειώνοντας τον ΕΦΚ, η τιμή της βενζίνας θα πέσει αισθητά. Εάν το κάνει η κυβέρνηση, θα πετύχει δύο σημαντικά πράγματα: Πρώτον, θα πετύχει τη ζήτηση από την πλευρά της κοινωνίας. Και δεύτερον, εφόσον κάνει ελέγχους, θα πατάξει κάθε είδους αισχροκέρδειας», είπε ο οικονομολόγος-φοροτεχνικός Γιάννης Νικηφόρος.

 

neakriti.gr  21 May, 2022 ΑΡΘΡΑ

mesaralive.gr | επίσημη σελίδα