Ελληνοτουρκικά:Ολά έτοιμα για επέκταση των χωρικών μας υδάτων στα 12 μίλια

  01 November, 2020 ΑΡΘΡΑ
Ετοιμο το διάταγμα για την επέκταση των χωρικών υδάτων n «Κλείνουν» οι κόλποι σε Ιόνιο και Νότια Κρήτη

Αλλαγή σελίδας στον σχεδιασμό της χώρας για τις θαλάσσιες ζώνες επιδιώκει η κυβέρνηση, επιχειρώντας κλείσιμο εκκρεμοτήτων και βήματα προς τα εμπρός. Βήματα που όταν γίνονται στρέφουν και το βλέμμα στην Τουρκία, ως τη σοβαρότερη και πιο καυτή «εκκρεμότητα» της Αθήνας. Η τουρκική επιθετικότητα άλλωστε και η υπογραφή του παράνομου τουρκολιβυκού μνημονίου μεταξύ της κυβέρνησης Ερντογάν και του Φαγέζ αλ Σάρατζ αποτέλεσαν έναν ισχυρό καταλύτη εξελίξεων, ξεκλειδώνοντας συμφωνίες που βρίσκονταν σε επίπεδο διαπραγμάτευσης επί σειρά δεκαετιών.

Η υπογραφή της συμφωνίας για την οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με την Ιταλία άνοιξε την αυλαία των πρωτοβουλιών για την Ελλάδα. Ο καθορισμός θαλάσσιων ζωνών έμοιαζε με ταμπού, που έσπασε το καλοκαίρι με μια αιφνιδιαστική ανακοίνωση για την ελληνοϊταλική συμφωνία, με την άφιξη του Λουίτζι ντι Μάιο στην Αθήνα, στις 9 Ιουνίου. Ακολούθησε η μερική οριοθέτηση με την Αίγυπτο σε έναν δεύτερο αιφνιδιασμό, με τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια να αναχωρεί σχεδόν μυστικά για το Κάιρο στις 6 Αυγούστου.

Για τους επικριτές τους οι συμφωνίες αυτές εμπεριέχουν παραχωρήσεις που δεν θα επιτρέπονταν εάν η χώρα δεν βρισκόταν υπό την τουρκική πίεση. Για τους υποστηρικτές τους ξεκλείδωσαν διαπραγματεύσεις που συνεχίζονταν επί δεκαετίες χωρίς αποτέλεσμα, αποδεικνύοντας ότι η Αθήνα είναι σε θέση να διαπραγματεύεται και να προχωρά σε νόμιμες συμφωνίες με τους γείτονές της, δημιουργώντας θετικό προηγούμενο και εξασφαλίζοντας τα συμφέροντα της χώρας. Δύο συμφωνίες που, όπως φαίνεται, θετικές ή αρνητικές, ήταν μόνο η αρχή και έθεσαν τις βάσεις για την ύπαρξη εξελίξεων.

Στις 26 Αυγούστου ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής την πρόθεση της κυβέρνησης για επέκταση των χωρικών υδάτων από τα 6 στα 12 ναυτικά μίλια, κατ’ αρχάς στο Ιόνιο. Μια κίνηση που αποτελεί προϋπόθεση ώστε η Ελλάδα να προχωρήσει και στο κλείσιμο της εκκρεμότητάς της με την Αλβανία. Του νομοθετικού βήματος για την επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης, ωστόσο, προηγούνται το κλείσιμο των κόλπων και η χάραξη ευθειών γραμμών βάσης.

Μια δυνατότητα που προβλέπεται στο άρθρο 10 με τίτλο «Κόλποι» της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS). Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Δικαίου της Θάλασσας, μπορεί να χαραχθεί «κλείουσα γραμμή» μεταξύ των δύο σημείων κατώτατης ρηχίας των κόλπων και τα ύδατα στο εσωτερικό της γραμμής αυτής θεωρούνται εσωτερικά ύδατα. Οσον αφορά τις γραμμές βάσης, αυτές είναι νοητές γραμμές που ενώνουν τα διάφορα σημεία της φυσικής ακτογραμμής, όπου υπάρχουν βαθιές κολπώσεις ή οδοντώσεις ή συστάδες νησιών, χωρίς να αφίστανται σηµαντικά από τη γενική κατεύθυνσή της. Ενώ σε περιοχές όπου η φυσική ακτογραµµή είναι οµαλή και σχεδόν ευθεία µπορεί να χρησιµοποιηθεί ως γραµµή βάσης.

Το κλείσιμο των κόλπων και η επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο ανάβουν πράσινο φως και για τη σύνταξη του συνυποσχετικού Ελλάδας – Αλβανίας για προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, με στόχο την επίλυση διαφοράς για την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών

Οσον αφορά το Ιόνιο, το προεδρικό διάταγμα για το κλείσιμο των κόλπων και τις γραμμές βάσης είναι έτοιμο και έχει ήδη κατατεθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας αναμένοντας τη σχετική έγκριση. Με την έγκριση από το ΣτΕ και την υπογραφή του προεδρικού διατάγματος, το επόμενο βήμα είναι η κατάθεση και ψήφιση του νομοσχεδίου για την επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο στα 12 ναυτικά μίλια, από τα Διαπόντια Νησιά βόρεια της Κέρκυρας μέχρι το ακρωτήριο Ταίναρο στην Πελοπόννησο.

Την ίδια στιγμή, υπό επεξεργασία βρίσκονται στο υπουργείο Εξωτερικών τα τοπογραφικά σχέδια για το κλείσιμο των κόλπων και νότια της Κρήτης. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας ανοίγει τον δρόμο για τη σύνταξη του αντίστοιχου προεδρικού διατάγματος και τη δρομολόγηση της επέκτασης των χωρικών υδάτων, όπως και στη Δυτική Ελλάδα.

Παράλληλα, ενόψει της κύρωσης της συμφωνίας Αθήνας – Ρώμης για τις θαλάσσιες ζώνες από το ιταλικό κοινοβούλιο, αποστέλλεται στην Ιταλία και η τελική ρηματική διακοίνωση.

Οι φάκελοι ΑΟΖ

Το κλείσιμο των κόλπων και η επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο ανάβουν το πράσινο φως και για τη σύνταξη του συνυποσχετικού Ελλάδας – Αλβανίας για προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, με στόχο την επίλυση διαφοράς για την οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών. Κάτι το οποίο συμφωνήθηκε στην πρόσφατη επίσκεψη του Νίκου Δένδια στα Τίρανα και στη συνάντηση που είχε με τον αλβανό πρωθυπουργό Εντι Ράμα. Μια εκκρεμότητα με «παρελθόν», αφού πρόκειται για την πρώτη συμφωνία θαλάσσιων ζωνών που υπέγραψε η Ελλάδα το 2009 και ακυρώθηκε από το Συνταγματικό Δικαστήριο της Αλβανίας ως ετεροβαρής υπέρ της Αθήνας. Στο τότε ναυάγιο σημαντικό ρόλο φέρεται να έπαιξε η Τουρκία. Σε αυτό το πλαίσιο η συμφωνία Δένδια – Ράμα για προσφυγή στη Χάγη έλυσε ένα αδιέξοδο, που αναμένεται να δρομολογηθεί μετά τις εκλογές στην Αλβανία τον Απρίλιο του 2021.

Ξένοι σύμβουλοι

Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο υπουργείο Εξωτερικών έχουν προσληφθεί ξένοι τεχνοκράτες και εμπειρογνώμονες που ασχολούνται με το θέμα των θαλάσσιων ζωνών, με τα ονόματά τους ωστόσο να μην αποκαλύπτονται.

Ο φάκελος της οριοθέτησης θαλάσσιων ζωνών με την Τουρκία βρίσκεται επίσης υπό επεξεργασία από τους εμπειρογνώμονες του υπουργείου Εξωτερικών, παρά την ένταση και τη διακοπή των συνομιλιών. Τόσο οι συμφωνίες οριοθέτησης με την Ιταλία και την Αίγυπτο όσο και η συμφωνία προσφυγής στη Χάγη με την Αλβανία καθιστούν σαφές ότι η ελληνική πλευρά έχει διάθεση και προχωρά στην επίλυση των εκκρεμοτήτων με τους γείτονές της, είτε με διμερείς συμφωνίες είτε με προσφυγή σε διεθνή δικαιοδοτικά όργανα. Διπλωματικές πηγές υπογραμμίζουν ότι η επεξεργασία του φακέλου της Τουρκίας συνεχίζεται καθώς η Αθήνα θέλει να είναι προετοιμασμένη τόσο για το ενδεχόμενο επανεκκίνησης των διερευνητικών επαφών – με προϋπόθεση τον τερματισμό των τουρκικών προκλήσεων – όσο και προσφυγής στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, εάν δεν καταστεί δυνατό να υπάρξει συμφωνία. Η επίλυση της διαφοράς Ελλάδας – Τουρκίας για την υφαλοκρηπίδα και την ΑΟΖ είναι άλλωστε αυτή που θα ξεκλειδώσει και την ολοκλήρωση της συμφωνίας με την Αίγυπτο. Πιο σύνθετο είναι το ζήτημα μιας οριοθέτησης με την Κύπρο, καθώς, όπως τονίζουν ειδικοί, η ύπαρξη κοινών συνόρων στις θαλάσσιες ζώνες Ελλάδας και Κυπριακής Δημοκρατίας συνδέεται άμεσα με την οριοθέτηση με την Τουρκία και τις συμφωνίες για την επήρεια του συμπλέγματος της Μεγίστης.

Νέα NAVTEX για έρευνες του Oruc Reis ανοιχτά της Ρόδου

Tι κι αν η Τουρκία βιώνει μια εθνική τραγωδία, με 35 νεκρούς από τον σεισμό στη Σμύρνη και τις έρευνες για τους επιζώντες να συνεχίζονται στα χαλάσματα της πόλης; Η Άγκυρα ξεπερνά κάθε όριο εκδίδοντας νέα NAVTEX αργά το βράδυ του Σαββάτου για έρευνες του Oruc Reis νότια της Ρόδου.

Φαίνεται και πως οι δηλώσεις αλληλεγγύης και αλληλοβοήθειας από τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και από τον Μεβλούτ Τσαβούσογλου για τον σεισμό ήταν απλά «κούφια» λόγια, καθώς προτεραιότητα της τουρκικής κυβέρνησης παραμένει μάλλον η Ανατολική Μεσόγειος παρά οι ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν στα συντρίμμια της Σμύρνης.

Η νέα NAVTEX αφορά και τα συνοδευτικά του τουρκικού ερευνητικού Αταμάν και Τζένγκις Χαν και έχει χρονική διάρκεια μέχρι τις 20 Νοεμβρίου.

Δείτε τη νέα Navtex:

Η νέα Navtex της Τουρκίας φαίνεται στον χάρτη στην περιοχή που είναι χρωματισμένη με κόκκινο χρώμα. 

TURNHOS N/W : 1364/20 (Antalya NAVTEX Station) (Published Date: 31-10-2020 23:30)
TURNHOS N/W : 1364/20
MEDITERRANEAN SEA
1. SEISMIC SURVEY, BY R/V ORUÇREİS, ATAMAN AND CENGİZHAN FROM 012101Z NOV 20 TO 142059Z NOV 20 IN AREA BOUNDED BY;
1) 36 10.73 N-028 28.79 E
2) 33 48.30 N-029 56.30 E
3) 33 44.26 N-029 14.92 E
4) 35 34.80 N-028 08.78 E
5) 35 34.84 N-028 28.81 E
6 NM BERTH REQUESTED.
2. CANCEL THIS MESSAGE 142059Z NOV 20.

TURNHOS N/W : 1363/20 (Antalya NAVTEX Station) (Published Date: 31-10-2020 23:29)
TURNHOS N/W : 1363/20
MEDITERRANEAN SEA
1.THE »CYPRUS» MENTIONED IN LARNACA NAVWARN NR MA03-417/20 IS NOT THE ORIGINAL PARTNERSHIP STATE
ESTABLISHED IN 1960.
2.THEREFORE, TURKEY DECLARES THAT THE TERM OF »CYPRUS» NEITHER AMOUNT TO ANY FORM OF
RECOGNITION OF THE GREEK CYPRIOT ADMINISTRATION NOR PREJUDICE TURKEY’S RIGHTS AND OBLIGATIONS
EMANATING FROM THE TREATY OF GUARANTEE AND THE TREATY OF ESTABLISHMENT OF 1960.
3.LARNACA NAVWARN MA03-417/20 IS NULL AND VOID.ANTALYA TURK RADIO NAVTEX NR. 1357/20 IS SITLL VALID
AND EFFECTIVE.
4.CANCEL THIS MESSAGE 051601Z NOV 20.

Αμεση η ελληνική αντίδραση

Διπλή είναι η απάντηση της Αθήνας στη νέα πρόκληση της Άγκυρας, η οποία παρατείνει κι άλλο τις παράνομες Νavtex του Οruc Reis εντός ελληνικής υφαλοκρηπίδας μέχρι τις 14 Νοεμβρίου.

Λίγη ώρα μετά την έκδοση αντι – Navtex από τον σταθμό Ηρακλείου της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού, ήρθε και η αντίδραση σε διπλωματικό επίπεδο με το υπουργείο Εξωτερικών να καταδικάζει την ενέργεια της Τουρκίας και να ενημερώνει πως ο Νίκος Δένδιας «έδωσε οδηγίες για την άμεση διενέργεια διαβήματος διαμαρτυρίας προς την τουρκική πλευρά».

Ειδικότερα, σε ανακοίνωσή του το ελληνικό ΥΠΕΞ σημειώνει πως «δυστυχώς η Τουρκία με την έκδοση νέας παράνομης Navtex για την περίοδο 1-14 Νοεμβρίου, με την οποία δεσμεύει περιοχή εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας προκειμένου να διεξάγει παράνομες σεισμικές έρευνες, επιβεβαιώνει για μια ακόμα φορά ότι συνεχίζει να αγνοεί τους θεμελιώδεις κανόνες του Διεθνούς Δικαίου», σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών».

Γίνεται λόγος για ενέργεια που «δημιουργεί περαιτέρω ένταση σε μια ευάλωτη περιοχή» και επισημαίνεται πως η τουρκική πλευρά «δείχνει εκ νέου ότι η Τουρκία συνεχίζει να δρα σε αντίθεση με τις εκκλήσεις της Διεθνούς Κοινότητας, συμπεριλαμβανομένων των Συμπερασμάτων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του περασμένου Οκτωβρίου, το οποίο καλούσε την Τουρκία να τερματίσει τις ενέργειες αυτές».

Το ΥΠΕΞ καταδικάζει την «παραβατική συμπεριφορά» της τουρκικής πλευράς, τονίζοντας πως «απομακρύνει την προοπτική ενός εποικοδομητικού διαλόγου» και καλεί την άλλη πλευρά να «ανακαλέσει άμεσα την παράνομη Navtex που εξέδωσε».

Πλην της εντολής για το διάβημα διαμαρτυρίας, ο Νίκος Δένδιας θα ενημερώσει τους συμμάχους της χώρας «για τη συνεχιζόμενη τουρκική προκλητική συμπεριφορά».

Αντι – Navtex

Λίγη ώρα νωρίτερα, ο σταθμός Ηρακλείου της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Πολεμικού ναυτικού -όπως κάνει παγίως όταν οι Τούρκοι έχουν εκδώσει Navtex παράνομη και σε περιοχή δικής μας δικαιοδοσίας- επισήμανε ότι η τουρκική αναγγελία «αναφέρεται σε παράνομη δραστηριότητα σε περιοχή η οποία επικαλύπτει την ελληνική υφαλοκρηπίδα».

Ταυτόχρονα, ο σταθμός του Ηρακλείου τόνισε πως η συγκεκριμένη Navtex έχει εκδοθεί από σταθμό που δεν έχει την αρμοδιότητα για τη συγκεκριμένη περιοχή, η οποία ανήκει στην Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού.

Η ελληνική αντί Νavtex:

ZCZC HA34
312200 UTC OCT 20
IRAKLEIO RADIO NAVWARN 647/20
SOUTH EAST CRETAN SEA

1. UNAUTHORIZED STATION HAS BROADCAST NAVTEX
MESSAGE NUMBER FA32-1364/20 IN HELLENIC NAVTEX
SERVICE AREA, REFERRING TO UNAUTHORIZED AND
ILLEGAL ACTIVITY IN AN AREA THAT OVERLAPS THE
GREEK CONTINENTAL SHELF.
IRAKLEIO NAVTEX STATION HAS THE AUTHORITY TO
BROADCAST NAVTEX MESSAGES IN THE AREA.

2. ALL MARINERS ARE REQUESTED TO DISREGARD NAVTEX
MESSAGE NUMBER FA32-1364/20.

3. CANCEL THIS MESSAGE 142059 UTC NOV 20.
NNNN

Ούτε τα προσχήματα

Σημειώνεται πως η νέα Navtex για το Oruc Reis για έρευνες στη θαλάσσια περιοχή νοτιοανατολικά της Ρόδου έρχεται σχεδόν ένα 24ωρο μετά την τηλεφωνική επικοινωνία που είχαν ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, και ο τούρκος πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, στον απόηχο του μεγάλου σεισμού στην περιοχή της Σάμου.

Η Navtex αφορά και τα συνοδευτικά του τουρκικού ερευνητικού «Αταμάν» και «Τζένγκις Χαν» και έχει διάρκεια μέχρι τις 20 Νοεμβρίου.

Αξίζει να σημειωθεί, δε, πως ακόμη την ώρα του μεγάλου σεισμού που χτύπησε τις δύο χώρες, το Oruc Reis και τα πολεμικά που το συνόδευαν συνέχισαν, ωσάν να μην συνέβαινε τίποτε, τις προκλήσεις τους επί της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.

Με τις κινήσεις αυτές αποδεικνύεται περίτρανα πως οι δηλώσεις αλληλεγγύης και αλληλοβοήθειας από τον Ερντογάν και τον Τσαβούσογλου για τον σεισμό ήταν απλά «κούφια» λόγια, καθώς προτεραιότητα της τουρκικής κυβέρνησης παραμένει μάλλον η Ανατολική Μεσόγειος παρά οι ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν στα συντρίμμια της Σμύρνης. 

Πέτσας: Το θέμα είναι πλέον ευρωπαϊκό

Ερωτηθείς σχετικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, τόνισε πως το θέμα της Τουρκία έχει ξεφύγει από τα διμερείς σχέσεις, είναι ευρωπαϊκό, και αγγίζει τις ευρωτουρκικές σχέσεις είτε αυτό έχει να κάνει με τα γεωπολιτικά συμφέροντα, είτε με την οικονομική συνεργασία, είτε με το μεταναστευτικό.

«Στο παρελθόν είχαμε κτίσει πάνω στα ερείπια μια καλή συνεργασία οι δυο λαοί και οι δύο χώρες, τη λεγόμενη «διπλωματία των σεισμών», κάτι που οδήγησε σε ύφεση και ειρήνη. Η «διπλωματία των Navtex» οδηγεί σε ένταση και σύγκρουση, κι αυτό πρέπει να αποφευχθεί. Ας αφήσουμε τα προκλητικά θέματα που οδηγούν σε στρατικοποίηση που κανείς δε θέλει και ας προχωρήσουμε σε ειλικρινή συζήτηση» επισήμανε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, μιλώντας στον ΣΚΑΙ.

Μάλιστα, επεσήμανε πως οι διερευνητικές επαφές είναι στο τραπέζι, ωστόσο το πλαίσιο είναι συγκεκριμένο. «Ας κλείσουμε τη μοναδική διαφορά, την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών ως αφετηρία καλής συνεργασίας για τους λαούς της ανατολικής Μεσογείου».

 

  01 November, 2020 ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

 

Περισσότερα νέα

mesaralive.gr | επίσημη σελίδα