Σχολεία: Η πρόταση της Κυβέρνησης για το Εθνικό Απολυτήριο

Την κυβερνητική πρόταση για το Εθνικό Απολυτήριο, το οποίο θα αξιοποιηθεί με τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες που, πλέον, διαθέτει η ελληνική πολιτεία, παρουσιάζει ο υπουργός Εκρατείας Άκης Σκέρτσος με άρθρο του στην Καθημερινή της Κυριακής.
Ειδικότερα , σύμφωνα με την κυβερνητική πρόταση:
Οιεξετάσειςστο Λύκειο δεν αυξάνονται. Ο τρόπος διεξαγωγής μόνο αλλάζει.
Ολα τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων θα προέρχονται,με κλήρωση, από Τράπεζα ΘεμάτωνΔιαβαθμισμένης Δυσκολίας και θα συνοδεύονται από οδηγό βαθμολόγησης.
Όλα ανοικτά και διαθέσιμα σε όλους,χωρίς τον αιφνιδιασμό τωνάγνωστων θεμάτων.
Για την εγκυρότητα της διαδικασίας τα γραπτά των μαθητών μπορούν πλέον να ψηφιοποιούνται και να αποθηκεύονται σε αποθετήριο, ενώεξωτερικό σώμα έμπειρων βαθολογητών δύναται να πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους.
Ολα με κανόνες, μευποστήριξη τεχνητής νοημοσύνης, και ανοικτά σε μαθητές και γονείς.
Οπως συμβαίνει σε κάθε άλλη χώρα που εφαρμόζει αντίστοιχα συστήματα.
Στον βαθμό του Εθνικού Απολυτηρίου μπορούν νασυνυπολογίζονται οι επιδόσεις και των τριών τάξεων, ώστε να μην κρίνεται το μέλλον ενός παιδιού σε μια τρίωρη εξέταση, όπως σήμερα, αλλά καιχωρίς να εξελιχθεί το σχολείο σε εξεταστικό κέντρο.
Οιβαθμοί τετραμήνουμπορούν επίσηςνα « διορθώνονται» με βάση την τελική γραπτή επιδοση,ώστε να περιοριστεί η όποια αυθαιρεσία της προφορικής εξέτασης.
Θέλουμε κάθε μέρα στο σχολείο να «μετράει» . Λίγο, αλλά να « μετράει».
Η θεσμοθέτηση ενός πιο έγκυρου, αξιόπιστου και αδιάβλητου συστήματος αξιολόγησης στο λύκειοείναι, πλέον,ώριμη.
Με το νέο σύστημα διοίκησης, παιδαγωγικής εποπτείας και αξιολόγησης των σχολείων και των εκπαιδευτικών.
Είναι ήδη έτοιμα 166 νέα προγράμματα σπουδών, τα νέα βιβλία, ψηφιακό υλικό και διαδραστικοί πίνακες σε κάθε τάξη, περισσότεροι επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί.
Οταν ολοκληρωθεί η εφαρμογή του, σε λίγα χρόνια,το Εθνικό Απολυτήριο μπορεί να καταστήσει περιττές τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Ομως αυτό δεν είναι της παρούσης και δεν θα αποτελέσει αντικείμενο του διαλόγου που θα ξεκινήσει άμεσα.
Το σημερινό απολυτήριο Λυκείου
Ο Άκης Σκέρτσος ασκώντας κριτική στο σημερινό απολυτήριο Λυκείου αναφέρει τα εξής:
Γνωρίζετε ότι το ελληνικό απολυτήριο Λυκείου δεν γίνεται αποδεκτό από χώρες όπως η Γερμανία;
Ή ότι σημαντικάξένα πανεπιστήμια δεν το αναγνωρίζουνως αξιόπιστο πιστοποιητικό γνώσεων και δεξιοτήτων των παιδιών μας;
Αν αναρωτιέστε γιατί, μια απάντηση μπορεί να είναι ότι το « άριστα», που κατά κόρον αναγράφεται στα απολυτήρια λυκείου (ένας στους τέσσερις αποφοίτους αποφοιτά με άριστα), μετατατρέπεται σε βαθμούς κάτω ή πέριξ της βάσης του 10 στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Καθιστώντας έτσι το απολυτήριο ένα χαρτί χωρίς αξία.
Η λειτουργία του Λυκείου
Για τη σημερινή λειτουργία του Λυκείου ο υπουργός Επικρατείας σχολιάζει:
Είναι κοινό μυστικό, επίσης, πολλοί μαθητές εξαντλούν τις απουσίες τους, εγκαταλείποντας ουσιαστικά το λύκειο στις τελευταίες τάξεις του. Πολύ απλά διότι αφιερώνουν όλες τους τις δυνάμεις στα ιδιαίτερα και στα φροντιστήρια.
Οπως και ότι πολλές ελληνικές οικογένειες « αιμορραγούν» οικονομικά για να προσφέρουν στα παιδιά τους το καλύτερο που μπορούν ως πρόσθετη ενισχυτική διδασκαλία σε ένα αδύναμο λύκειο.
Το σημαντικότερο όμως πρόβλημα είναι ότι σε μια εποχή που η τεχνητή νοημοσύνη ανταγωνίζεται πλέον ευθέως την ανθρώπινη και η ανάγκη για γενική παιδεία και κριτική σκέψη επανέρχεται στο προσκήνιο ως θεμελιώδης αποστολή της εκπαίδευσης, το ελληνικό λύκειο δυσκολεύεται να ανταποκριθεί σε αυτόν το στόχο .
Τα στοιχεία αυτά δεν αποτελούν πρόσφατα δεδομένα.
Συσσωρεύονται ως παθογένειες ειδικά της λυκειακής εκπαίδευσης εδώ και δεκαετίες .
Τοπολιτικό σύστημασυζητάει για αυτά, αλλάδεν τολμάει έως τώρα.
Εχει φτάσει πλέον η ώρα να μιλήσουμε και για τον« ελέφαντα στο δωμάτιο» , που δεν είναι άλλος από το ότι επιτρέψαμε συλλογικά, εδώ και δεκαετίες, το λύκειο να μετατραπεί σεπροθάλαμο εξετάσεων τεσσάρων μόνο μαθημάτων.
Συμφιλιωθήκαμε με μια πραγματικότητα που λέει ότι είναι εντάξει τα παιδιά μας να είναι «περαστικοί» από το Λύκειο, στερώντας τους κρίσιμες γνώσεις γενικής παιδείας, απολύτως αναγκαίες για την κοινωνική και ακαδημαϊκή τους συγκρότηση αλλά και την ατομική τους ωρίμανση.
Το Λύκειο δεν έχασε απλώς τον δρόμο της γενικής παιδείας. Ερευνες δείχνουν ότι έχει χάσει και την ικανότητα να λειτουργεί ως μηχανισμός κοινωνικής κινητκότητας και ανέλιξης για τους λιγότερο προνομιούχους, όπως τον επιτελούσε επί δεκαετίες
Δείτε επίσης
- Νέα εποχή για το Airbnb στην Ελλάδα - Πώς αλλάζει την αγορά το νέο νομοθετικό πλαίσιο
- Οι κατσαρόλες της Κυριακής: 20 συνταγές, από κοκκινιστό μέχρι φρικασέ
- Κύμα ιώσεων και γρίπης με το «καλημέρα» του φθινοπώρου
- Kαιρός: Ραγδαία αλλαγή τις επόμενες ωρες
- e-ΕΦΚΑ: Αυτές είναι οι δύο ημερομηνίες -κλειδιά για τις πληρωμές των συντάξεων Νοεμβρίου 2025