Τουρισμός: Η Ελλάδα στο top5 των προορισμών το καλοκαίρι

Προς νέο ρεκόρ οδεύει ο ελληνικός τουρισμός φέτος το καλοκαίρι καθώς οι πρώτες ενδείξεις παραμένουν θετικές.
Όμως δύο από τους πιο διάσημους καλοκαιρινούς προορισμούς της Ελλάδας, η Μύκονος και η Σαντορίνη, βλέπουν τις τουριστικές τους επιδόσεις να κινούνται με μειωμένους ρυθμούς.
Την ίδια στιγμή, πολλά θα κριθούν και από τη σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν καθώς φέτος θα ήταν μια χρονιά σημαντική επανάκαμψης της τουριστικής κίνησης από το Ισραήλ προς την Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα δεδομένα Airdata tracker του ΙΝΣΕΤΕ είναι προγραμματισμένες 1.361.360 αεροπορικές θέσεις από το Ισραήλ προς την χώρα μας, σημειώνοντας μια αύξηση 45,8% σε σύγκριση με πέρυσι. Η κλιμάκωση της σύγκρουσης θα έχει ευρύτερες επιπτώσεις στον τουρισμό καθώς εκτός από την επιβατική κίνηση μεταξύ Ισραήλ και Ελλάδος αυξημένη αναμένονταν και η συνολική κίνηση από τις χώρες του Κόλπου.
Ο τουρισμός
Σύμφωνα με μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, σε ότι αφορά τον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων για την θερινή περίοδο του 2025 (30/3/2025-25/10/2025), η Ελλάδα συγκαταλέγεται στο top-5 των προορισμών σε όλες τις εξεταζόμενες αγορές σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της στην Μεσόγειο, με εξαίρεση τις αγορές των ΗΠΑ και της Ελβετίας που βρίσκεται στην 6η θέση, ενώ αξιοσημείωτη είναι η 1η θέση που κατέχει η Ελλάδα στην αγορά του Ισραήλ, με διαφορά από τους ανταγωνιστές της.
Γενικά, στο σύνολο της θερινής σεζόν 2025 οι προσφερόμενες θέσεις είναι 28,5 εκατ. (έναντι 27,1 εκατ. το 2024) παρουσιάζοντας αύξηση +5,2%.
Όσον αφορά τις δύο κύριες αγορές της Ελλάδας-τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, που μαζί αντιπροσωπεύουν το 33% των συνολικών τουριστικών εισπράξεων για το 2024-παρά την αυξημένη οικονομική αβεβαιότητα εξαιτίας των εμπορικών εντάσεων, τα διαθέσιμα στοιχεία για τον προγραμματισμό των αεροπορικών θέσεων δείχνουν θετική προοπτική.
Η σχέση ποιότητας τιμής και οι καιρικές συνθήκες επηρεάζουν τα ταξιδιωτικά σχέδια των καταναλωτών
Το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει η μεγαλύτερη αεροπορική αγορά για την Ελλάδα με 5,7 εκατ. θέσεις (+3,6% σε σχέση με πέρυσι), αντιπροσωπεύοντας το 20% του συνόλου, ενώ ακολουθεί η Γερμανία με 4,8 εκατ. θέσεις (+3,9%) και μερίδιο αγοράς 17%.
Η διάθεση για ταξίδια
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της μελέτης καταγράφεται γενικότερα αυξημένο ενδιαφέρον των καταναλωτών από όλες τις εξεταζόμενες αγορές για ταξίδια είτε εσωτερικού είτε εξωτερικού με τουλάχιστον τους μισούς πολίτες να δηλώνουν ότι ενδιαφέρονται να ταξιδέψουν τους επόμενους 3-6 μήνες.
Συγκεκριμένα:
υψηλότερο ενδιαφέρον για ταξίδια δήλωσαν οι καταναλωτές από τις αγορές της Ελβετίας και της Αυστρίας με 59% αντίστοιχα, της Ιταλίας με 57%, της Σουηδίας με 55%, της Δανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου με 53% αντίστοιχα, του Βελγίου, της Γαλλίας και της Ολλανδίας με 52% αντίστοιχα και της Γερμανίας με 51% , ενώ
χαμηλότερο είναι το ενδιαφέρον από τις αγορές των ΗΠΑ, του Ισραήλ και της Πολωνίας με 48% αντίστοιχα και της Ρουμανίας με 50%.
Για τους επόμενους 3-6 μήνες, οι διακοπές στο εξωτερικό είναι η κυρίαρχη προτίμηση στις περισσότερες αγορές, με σημαντική εξαίρεση τις ΗΠΑ και σε μικρότερο βαθμό την Γαλλία και την Ιταλία, χώρες που έχουν δικούς τους παραθεριστικούς προορισμούς, και την Πολωνία και τη Ρουμανία, πιθανόν για οικονομικούς λόγους. Και στις πέντε αυτές χώρες η κυρίαρχη προτίμηση είναι οι διακοπές στο εσωτερικό.
Οι παράγοντες
Οι κυριότεροι παράγοντες που επηρεάζουν τα ταξιδιωτικά σχέδια των καταναλωτών είναι η σχέση ποιότητας τιμής (τουλάχιστον ένας στους τρεις σε όλες τις αγορές πλην Πολωνίας) και οι καιρικές συνθήκες (σχεδόν ένας στους τρεις σε όλες τις αγορές, με εξαίρεση την Ρουμανία), ενώ ακολουθούν η χαλάρωση, η πολιτιστική εμπειρία, η ευκολία στο ταξίδι, οι ειδικές τιμές/προσφορές, η εμπειρία ζωής, η απόσταση για το ταξίδι, η δυνατότητα επίσκεψης σε φίλους/συγγενείς, η σύσταση από φίλους/συγγενείς, οι δραστηριότητες περιπέτειας στην ύπαιθρο και οι καλές εγκαταστάσεις για παιδιά/οικογένεια.
Αναφορικά με τον τύπο διακοπών που δήλωσαν ότι απολαμβάνουν περισσότερο οι καταναλωτές, παρατηρείται ότι το υψηλότερο ποσοστό λαμβάνουν οι διακοπές σε παραλία/θέρετρο (49%+) και ακολουθούν -από 25% έως 44%- το οδικό ταξίδι, οι διακοπές στον τόπο διαμονής ή κοντινές περιοχές (staycation), οι διακοπές δράσης/περιπέτειας, το θεματικό πάρκο, η κρουαζιέρα κ.ο.κ..
Οι οικονομικές συνθήκες στις κύριες αγορές
Πέραν άλλων αιφνίδιων και έκτακτων γεγονότων, καθοριστικό ρόλο για την τελική έκβαση των αφίξεων το 2025 διαδραματίζουν οι οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στις διάφορες χώρες και που επηρεάζουν τη δυνατότητα, αλλά και τη διάθεση/πρόθεση για ταξίδια.
Συγκεκριμένα, οι οικονομίες της Ευρώπης το 2025 προβλέπεται να αναπτυχθούν με χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σύγκριση με προηγούμενες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Μάιος 2024), με εξαίρεση την αγορά της Δανίας όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει υψηλότερη ανάπτυξη από αυτή που είχε προβλέψει τον Μάιο του 2024. Μόνο η οικονομία της Αυστρίας προβλέπεται από την ΕΕ να συρρικνωθεί το 2025.
Παρόμοια εικόνα, παρατηρείται στην αμερικανική και βρετανική αγορά, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προβλέπει επιβράδυνση της οικονομίας τους για το 2025, σε σύγκριση με την προ έτους εκτίμηση της, αφενός για τις ΗΠΑ λόγω των εμπορικών εντάσεων και της δημοσιονομικής αβεβαιότητας και αφετέρου για το Ηνωμένο Βασίλειο λόγω της αυστηρής δημοσιονομικής πολιτικής που επηρεάζει την ιδιωτική κατανάλωση και τις επενδύσεις.
Επιπλέον, η πρόσφατη κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, αλλά και με την Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω της επιβολής αυξημένων δασμών από την αμερικανική πλευρά, επιτείνει την παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα, επηρεάζοντας τις εξαγωγές, τις τιμές προϊόντων και τη συνολική καταναλωτική εμπιστοσύνη
Σημειώνεται ότι τα συμπεράσματα από την τελευταία μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ σε 14 χώρες που καλύπτουν τα ¾ των τουριστικών εισπράξεων της χώρας οδηγούν στην πεποίθηση για αυξημένο ενδιαφέρον για ταξίδια εσωτερικού κι εξωτερικού, με τη σχέση ποιότητας τιμής να αποτελεί τον πλέον καθοριστικό παράγοντα και τις διακοπές σε παραθαλάσσιους προορισμούς να είναι στην πρώτη γραμμή της ζήτησης.
Αυτή άλλωστε είναι η μεγάλη εικόνα για τις ταξιδιωτικές προτιμήσεις του κοινού σε 14 χώρες- αγορές του ελληνικού τουρισμού, από τις οποίες το 2024 προήλθε το 75,2% του συνόλου των εισπράξεων του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα, όπως προκύπτει από την τελευταία μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.
Δείτε επίσης
- Φυτικές ίνες: Τι αλλάζει στο σώμα σου μόλις τις αυξήσεις
- Διακοπές: Τι πρέπει να γνωρίζετε για τις κρατήσεις σε τουριστικά καταλύματα
- Εξοχικό αρνί στη λαδόκολλα
- Μια ακόμη ζωή χαμένη στη Μεσαρά: Δεν είναι απλώς η “κακιά στιγμή”
- Σημαντικές αλλαγές στη βραχυχρόνια μίσθωση στην Ελλάδα - Τι ισχύει πλέον
Σχετικά άρθρα
- Τα 7 νησιά που πλημμύρισαν από τουρίστες -Iδανική και για το φθινόπωρο η Κρήτη
- Τουρισμός: Αντικρουόμενα μηνύματα – Τα ρεκόρ και τα σύννεφα στον ορίζοντα
- Διακοπές: Η Ελλάδα είναι η 3η κορυφαία χώρα στον κόσμο
- Το Pythia, ένας νέος ψηφιακός βοηθός για ταξιδιώτες, κυκλοφορεί στην πλατφόρμα Discover Greece
- Η Ελλάδα πρωταγωνίστρια στους δημοφιλείς προορισμούς για τις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές