Τροχαία στην Κρήτη: Πιο επικίνδυνοι οι νέοι από τους ηλικιωμένους οδηγούς

neakriti.gr  27 January, 2023 ΑΡΘΡΑ
Τροχαία στην Κρήτη: Πιο επικίνδυνοι οι νέοι από τους ηλικιωμένους οδηγούς

“Πίσω” μένουν τα μαθήματα οδήγησης και οι εξετάσεις για την απόκτηση του πολυπόθητου διπλώματος στην Κρήτη, αφού αυξάνονται οι ενδιαφερόμενοι αλλά δε λαμβάνονται μέτρα για να υπάρχουν οι ανάλογες υποδομές, όπως καταγγέλλει στο neakriti.gr ο γενικός γραμματέας του Πανελλήνιου Συλλόγου Εξεταστών Οδήγησης Λευτέρης Μιχελάκης, τονίζοντας πως έτσι, μεταξύ των άλλων προβλημάτων, ευνοείται και η αδιαφάνεια. Στο μεταξύ, για το κόστος αντικατάστασης των διπλωμάτων οδήγησης ο ίδιος διευκρινίζει ότι αλλάζουν τα δεδομένα, αλλά μόνο για τους νέους κατόχους διπλωμάτων που τα απέκτησαν από το 2013 και μετά. Για τους παλιότερους οδηγούς, ισχύει η συμπλήρωση της ανάλογης ηλικίας των 65 χρόνων, οπότε και οι γιατροί είναι εκείνοι που γνωμοδοτούν για την ανανέωση του διπλώματός τους ή όχι. Στο μεταξύ, τα περισσότερα ατυχήματα και δυστυχήματα στην Κρήτη δεν τα προκαλούν οι ηλικιωμένοι, όπως λέει, αλλά οι νέοι οδηγοί, κάτι που αποτελεί μάστιγα όχι μόνο στο νησί μας, αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο!

«Τα προβλήματα παραμένουν μεγάλα. Δεν έχουμε για παράδειγμα μεγάλες αίθουσες για να μπαίνουν πολλά άτομα και να δίνουν τις θεωρητικές εξετάσεις. Κι έτσι οι θεωρητικές εξετάσεις καθυστερούν υπερβολικά. Κατά συνέπεια καθυστερούν και οι πρακτικές εξετάσεις. Υπάρχει ένας φαύλος κύκλος. Είναι υποστελεχωμένες και οι υπηρεσίες. Καμιά προσπάθεια δε γίνεται να στελεχωθούν οι υπηρεσίες. Και υπάρχει έντονο πρόβλημα και σε όλη την Ελλάδα. Η ψηφιοποίηση δεν έχει προχωρήσει στον βαθμό που θα θέλαμε και πάρα πολλά πράγματα γίνονται με καθυστέρηση», λέει ο Λευτέρης Μιχελάκης. Και συνεχίζει λέγοντας: «Δεν είναι μόνο η ομαλή λειτουργία του συστήματος, είναι και η αδιαφάνεια. Και ακούμε συνεχώς να υπάρχουν κρούσματα που ξεσπάνε πότε εδώ και πότε αλλού», προσθέτει χαρακτηριστικά.

Στο σημείο αυτό, ο Λευτέρης Μιχελάκης χαρακτηρίζει ως παρωχημένο το σύστημα των εξετάσεων. «Το γεγονός, ας πούμε, ότι καλούνται οι υποψήφιοι να εξεταστούν σε πάρα πολλά ζητήματα που δεν υπάρχουν στην καθημερινότητα της οδήγησης, αυτό είναι ένα από τα προβλήματα»...

Οι νέοι ή οι ηλικιωμένοι οδηγοί;

Ποιοι όμως είναι περισσότερο επικίνδυνοι, συμμετέχοντας στα περισσότερα περιστατικά στην Κρήτη; Ο Λευτέρης Μιχελάκης υπενθυμίζει ότι, βάσει του νέου νόμου, ένας νέος οδηγός μπορεί να βγάλει δίπλωμα από τα 17 του χρόνια, αλλά με την προϋπόθεση ότι όταν οδηγεί θα βρίσκεται δίπλα του ένας ενήλικας οδηγός με δίπλωμα οδήγησης. «Ο συνοδός πρέπει να είναι πάνω από 25 χρόνων, να έχει δίπλωμα και να μην έχει καταδικαστεί», εξηγεί ο γενικός γραμματέας του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης.

Όσο για τους ηλικιωμένους; «Αυτοί μπορούν να οδηγούν μέχρι να τους δίνουν οι γιατροί το ανάλογο πιστοποιητικό», σύμφωνα με τον Λευτέρη Μιχελάκη. Αλλά, απαντώντας στο σχετικό μας ερώτημα, ο ίδιος ξεκαθαρίζει: «Δε θα έλεγα ότι σε αυτές τις ηλικίες είναι οι δημόσιοι κίνδυνοι. Αντίθετα, οι δημόσιοι κίνδυνοι είναι στις πολύ μικρότερες ηλικίες. Απλά το θέμα είναι κοινωνικό. Όταν ένας βαθιά ηλικιωμένος άνθρωπος παίρνει το αυτοκίνητό του, σημαίνει ότι είναι εξαρτημένος από το αυτοκίνητο. Κι εδώ ακριβώς είναι το κοινωνικό ζήτημα που θα πρέπει η Πολιτεία να φροντίσει να υπάρχει δημόσια συγκοινωνία, γιατί διαφορετικά οι άνθρωποι εξαρτώνται από το αυτοκίνητό τους ακόμα και στα βαθιά τους γεράματα»...

Ωστόσο τα στατιστικά στοιχεία κόβουν την ανάσα: «Οι ηλικιωμένοι περίπου στο 2% συμμετέχουν σε τροχαία, είτε με απώλεια ζωής είτε με υλικές ζημιές, ενώ το υπόλοιπο 98% αφορά στις νεαρές ηλικίες, από 16 μέχρι και 27 χρόνων. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ανακοίνωσε πρόσφατα ότι κάθε 24 δευτερόλεπτα πεθαίνει ένας άνθρωπος στον κόσμο από τροχαίο δυστύχημα»...

Πιο ακριβή η ανανέωση - Νέα δεδομένα στα διπλώματα οδήγησης

Στο μεταξύ, αντιμέτωποι με νέα δεδομένα θα βρεθούν οι οδηγοί που απέκτησαν δίπλωμα οδήγησης από το 2013 ή το απέκτησαν από αντικατάσταση λόγω απώλειας ή φθοράς του παλαιού διπλώματος, καθώς το 2028 πρόκειται να ανανεώσουν το δίπλωμά τους και να περάσουν ξανά από γιατρούς και να πληρώσουν παράβολα αξίας 128 ευρώ.

Οι πρώτοι που θα κληθούν να πληρώσουν ακριβά το κόστος ανανέωσης είναι όσοι απέκτησαν δίπλωμα μετά τις 19 Ιανουαρίου 2013, οπότε και οι Διευθύνσεις Μεταφορών έδιναν τις νέες πλαστικές κάρτες που λήγουν το 2028. Ακόμη, αντιμέτωποι με τη νέα πραγματικότητα θα είναι και οι οδηγοί που πρέπει θα αντικαταστήσουν το χάρτινο ροζ δίπλωμα με τη νέα πλαστική κάρτα άδειας οδήγησης.

«Ό,τι ήταν τα παράβολα πάντα, έτσι είναι και τώρα. Δηλαδή, 108 ευρώ είναι το παράβολο της ανανέωσης συν όσα πάρει κάθε γιατρός. Τώρα δεν υπάρχει πλέον ενιαία τιμή στους γιατρούς. Έτσι, ο γιατρός παίρνει όσα θέλει για επίσκεψη. Άρα, 108 συν την αμοιβή του γιατρού. Αυτά είναι τα λεφτά σε γενικές γραμμές», όπως επισημαίνει.

Κάθε πότε όμως χρειάζεται η ανανέωση του διπλώματος; Όπως εξηγεί ο Λευτέρης Μιχελάκης, μόνο στους νέους οδηγούς που έβγαλαν τα διπλώματά τους το 2023 απαιτείται η ανανέωσή τους ανά δεκαπέντε χρόνια. Για τους πιο παλιούς, δεν υπάρχει καμία τέτοια υποχρέωση. Μπορούν δηλαδή να τα αντικαταστήσουν όποτε οι ίδιοι το επιθυμούν.

 

neakriti.gr  27 January, 2023 ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

 

Περισσότερα νέα

mesaralive.gr | επίσημη σελίδα