Αποτελέσματα εγγραφών μαθητών στην Α΄ Δημοτικού: Ανησυχία για την δραματική μείωση

  28 May, 2025 ΑΡΘΡΑ
Αποτελέσματα εγγραφών μαθητών στην Α΄ Δημοτικού: Ανησυχία για την δραματική μείωση

Σοβαρό προβληματισμό δημιουργεί στην εκπαιδευτική κοινότητα η μεγάλη μείωση εγγραφών μαθητών στην Α' Δημοτικού, καθώς για το σχολικό έτος 2025-2026, όπως ανακοίνωσε η Υπουργός ΠαιδείαςΣοφία Ζαχαράκη, μόλις 71.181 παιδιά εγγράφηκαν στην Α’ τάξη των Δημοτικών Σχολείων.

Με δεδομένο ότι την προηγούμενη δεκαετία οι εγγραφές πλησίασαν τις 110.000 ενώ είχαν ξεπεράσει τις 115.000 πριν από 15 έτη, παρατηρείται «χάσμα» με μείωση της τάξης του 40% στη δεκαπενταετία, γεγονός που προκαλεί ανησυχία για την αυξανόμενη  μείωση γεννήσεων.

Επίσης, οι πάγιοι σχεδιασμού του ΥΠΑΙΘΑ που κάθε χρονιά οδηγούν σε όσο το δυνατόν πολυπληθέστερα τμήματα και λιγότερες προσλήψεις εκπαιδευτικών, εντείνουν την ανησυχία...

 

Τα αποτελέσματα

Τα αποτελέσματα των οριστικών εγγραφών θα είναι διαθέσιμα ενδεχομένως εντός της εβδομάδας, όπως υπολογίζει το Υπουργείο Παιδείας. 

Εκεί, θα αναρτηθεί σχετικό μήνυμα που θα τους κατευθύνει για την προβολή της αίτησής τους και του αντίστοιχου σχολείου εγγραφής.

Τι ακολουθεί μετά την αίτηση

Η αίτηση δεν συνεπάγεται άμεση εγγραφή. Η τελική κατανομή των μαθητών/τριών γίνεται από τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τη διαθεσιμότητα θέσεων, όπως προβλέπεται από το άρθρο 7 του Π.Δ. 79/2017.

 

«Χρυσή ευκαιρία» για ποιοτική εκπαίδευση ή εργαλείο περικοπών;

Η σύγκριση με το 2010 – όταν το αντίστοιχο νούμερο ήταν 115.000 – αποτυπώνει μια μείωση σχεδόν 40% στον αριθμό των εγγραφών μέσα σε μία 15ετία.

Tο υπουργείο Παιδείας περιμένει σαν «μάννα εξ ουρανού» τη δραστική μείωση του μαθητικού πληθυσμού για να ξετυλίξει τον σχεδιασμό που κρατάει χρόνια στο «μούσκιο». Σχεδιασμό που αν υλοποιηθεί θα αλλάξει δραματικά το εκπαιδευτικό τοπίο.

Θυμίζουμε ότι την κατά την  τρέχουσα σχολική χρονιά (2024 – 2025) η επιλογή του ΥΠΑΙΘΑ να προχωρήσει σε μαζικές συμπτύξεις τμημάτων επέφερε αναστάτωση σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς. Η εκπαιδευτική διαδικασία αντί να βελτιωθεί βρέθηκε αντιμέτωπη με νέα εμπόδια γιατί θεωρείται κόστος που πρέπει να περικοπεί.

Παράλληλα, από τις αλλαγές στις εγγραφές νηπίων, προνηπίων και μαθητών/μαθητριών για το σχολικό έτος 2025-2026, εύκολα μπορεί να καταλάβει κανείς ότι το Υπουργείο Παιδείας επιδιώκει τη συγκρότηση πολυπληθών τμημάτων, με αποτέλεσμα την υποβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης και τον αποκλεισμό παιδιών από το σχολείο της γειτονιάς τους.

Από την Έκθεση του ΟΟΣΑ του 2011, το 3ο Μνημόνιο (του 2015), μέχρι και την Έκθεση Πισσαρίδη (2020) και τη νέα συμφωνία υπουργείου Παιδείας – ΟΟΣΑ  διατυπώνεται η οδηγία ότι οι συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων πρέπει να αποτελέσει ένα από τα βασικά manual της πολιτικής του υπουργείου Παιδείας.

Ωστόσο είναι κάτι παραπάνω από προφανές ότι τα πολυπληθή τμήματα περιορίζουν τις ευκαιρίες παιδαγωγικής αλληλεπίδρασης εκπαιδευτικών – μαθητών, γεγονός που μειώνει τόσο τις δυνατότητες αντιμετώπισης προβλημάτων στην μόρφωση  των παιδιών όσο και τα περιθώρια αξιοποίησης των αναγκών, των κλίσεων και των ενδιαφερόντων τους. Η ανάγκη να υποστηριχθεί το εύλογο και αυτονόητο αίτημα για λιγότερα παιδιά ανά τμήμα είναι επιβεβλημένη σε μια στιγμή που η κυβερνητική προπαγάνδα επιχειρεί (και συχνά κατορθώνει) να κάνει το άσπρο μαύρο. Η υποστήριξη του αγώνα για ολιγομελή τμήματα είναι η υποστήριξη του δημόσιου σχολείου και έχει την ανάγκη όλων μας, εκπαιδευτικών και γονέων.

Ερχονται δύσκολες μέρες και για τη Δευτεροβάθμια

Aν εξετάσει κάποιος τα στοιχεία γεννήσεων από την ΕΛΣΤΑΤ για τα τελευταία 30 χρόνια, θα διαπιστώσει ότι ο αριθμός των μαθητών στο Γυμνάσιο έπιασε “κορυφή” το 2022-2023, οπότε στην Α+Β+Γ Γυμνασίου πήγαιναν οι γεννηθέντες το 2010+2009+2008, δηλ. 351.001 (Σ.Σ. ναι, υπάρχουν και μαθητές που επανέλαβαν το Νηπιαγωγείο ή “έμειναν” σε κάποια Τάξη του Δημοτικού και πήγαν σε μεγαλύτερη ηλικία στο Γυμνάσιο, αλλά η γενική εικόνα είναι αυτή).

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία γεννήσεων της ΕΛΣΤΑΤ (https://www.statistics.gr/el/statistics/-/publication/SPO03/-) έρχονται δύσκολες μέρες για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, πρώτα στο Γυμνάσιο και μετά από λίγα χρόνια στο Λύκειο.

ΕΤΟΣ                     ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ

2010                          114.766

2011                          106.428

2012                          100.371

2013                           94.134

2014                            92.149

2015                            91.847

2016                            92.898

2017                            88.553

2018                            86.440

2019                            83.756

2020                            84.764

2021                            85.346

 

 

Σύμφωνα με τον Patreas στο εκπαιδευτικό Φόρουμ pde:

Πρώτο “χτύπημα” στη Δευτεροβάθμια υπήρξε πέρσι (2023-2024) στο Γυμνάσιο. Εισήλθαν αυτοί του 2011, ενώ αποφοίτησαν αυτοί του 2008. Αποτέλεσμα : -11.874

Το 2024-2025 εισήλθαν αυτοί του 2012, ενώ έχουν αποφοιτήσει αυτοί του 2009. Αποτέλεσμα : -17.562

Το 2025-2026 θα εισέλθουν αυτοί του 2013, ενώ θα έχουν αποφοιτήσει αυτοί του 2010. Αποτέλεσμα : -20.632

Το 2026-2027 θα εισέλθουν αυτοί του 2014, ενώ θα έχουν αποφοιτήσει αυτοί του 2011. Αποτέλεσμα : -14.279

Δηλ. το 2026-2027 ο αριθμός των μαθητών στο Γυμνάσιο θα είναι -64.347 σε σχέση με το 2022-2023

Αυτή είναι μια μείωση περίπου 20% των μαθητών, η οποία θα επηρεάσει περισσότερο τα αστικά κέντρα.

Ο λόγος είναι ότι οι ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό προκύπτουν από τα Τμήματα. Σε ένα μικρό Γυμνάσιο με 20 μαθητές ανά Τάξη, ακόμα και 50% να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών, πάλι ένα Τμήμα θα έχει σε κάθε Τάξη. Μία αντίστοιχη μείωση του μαθητικού δυναμικού σε Γυμνάσιο μεγάλου αστικού κέντρου, θα οδηγήσει σε απώλεια πολλών Τμημάτων. 

Tο υπουργείο Παιδείας περιμένει σαν «μάννα εξ ουρανού» τη δραστική μείωση του μαθητικού πληθυσμού για να ξετυλίξει τον σχεδιασμό που κρατάει χρόνια στο «μούσκιο». Σχεδιασμό που αν υλοποιηθεί θα αλλάξει δραματικά το εκπαιδευτικό τοπίο...

 

Γεννήσεις εναντίον θανάτων

 

  28 May, 2025 ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

 

Περισσότερα νέα

mesaralive.gr | επίσημη σελίδα